1. Tone of voice

In dit hoofdstuk beschrijven we de tone of voice van InteraktContour. Een tone of voice gaat over hoe je iets zegt. Het gaat minder over wat je zegt. Het gaat niet (alleen) om woordkeuze, maar ook over de klankkleur, het tempo en het ritme van je teksten.

Door onze tone of voice laten we zien wie wij als InteraktContour zijn. We willen dat al onze teksten altijd hetzelfde klinken, wie ze ook maakt. En we willen dat onze missie en merkwaarden erin doorklinken. Zodat cliënten, naasten, samenwerkingspartners, kennisinstituten en stakeholders ons herkennen en een vertrouwd gevoel krijgen.

Wie zijn we? En waar staan we voor?

Lees het onderstaande altijd voordat je gaat schrijven. Het zorgt ervoor dat je in de goede mindset komt.

Samen verder met hersenletsel

InteraktContour is toonaangevend in de behandeling, begeleiding en zorg aan mensen met niet-aangeboren hersenletsel (NAH). Samen met hen, naasten en netwerk streven we naar een zo waardevol en zo zelfstandig mogelijk leven voor mensen met NAH. Wij zetten onze expertise in, ontwikkelen en delen deze met elkaar en met anderen. Dit maakt ons werk aantrekkelijk en onderscheidend.

Ons motto: er is altijd iets mogelijk

Onze slogan is ‘Samen verder met hersenletsel’ (niet-aangeboren hersenletsel – NAH). We zijn dus altijd op zoek naar een manier om mensen met hersenletsel een stap verder te helpen. Het liefst samen met naasten, samenwerkingspartners, kennisinstituten én stakeholders.

Mensen met hersenletsel hebben bij InteraktContour zelf regie over hun leven. Onze medewerkers adviseren en ondersteunen, zodat cliënten het beste uit zichzelf halen. De dialoog tussen de cliënt, naasten en professionals vormt het fundament van onze zorgverlening.

  • Mensen met NAH, naasten en netwerk (h)erkennen ons als NAH-expert. We zetten onze expertise in de behandeling, begeleiding en zorg aan volwassenen met NAH in en ontwikkelen deze door.
  • We delen onze expertise in regionale en landelijke netwerken en met het onderwijs. Dit doen we samen wanneer het kan en zo nodig zelfstandig.
  • We zoeken actief naar manieren om onze NAH-expertise in te zetten bij andere partijen, zoals organisaties die kinderen metNAH ondersteunen, organisaties op het gebied van arbeidsre-integratie, GGZ, VVT en verwijzers. Zij (h)erkennen onsals NAH-expert.
  • We faciliteren onderzoek en innovatie ten behoeve van toekomstbestendige NAH-zorg. We meten en monitoren inde behandeling, begeleiding en zorg aan mensen met NAH.

(gebaseerd op ‘Koers InteraktContour 2024-2028’)

Er is altijd íets mogelijk, en daar richt InteraktContour zich op.

Onze kernwaarden

InteraktContour hanteert richtinggevende principes in de behandeling, begeleiding en zorg:

  • We werken vanuit gelijkwaardigheid,waarbij ieder vanuit de eigen rol een bijdrage levert en meedoet.
  • We vinden het belangrijk dat een ieder zich erkend en gehoord voelt.
  • Het gaat niet alleen om luisteren, maar om de ander ook echt te begrijpen. Door samen te werken en elkaars inbreng te waarderen zijn we sterker.
  • We vinden het belangrijk om dit vanuit duidelijke rollen en kaders te doen omdat dit helderheid in verwachtingen geeft.
  • We kijken altijd verder en zijn niet bang om dingen uit te proberen.
  • Dit doen we met plezier en energie, waarbij we successen vieren en transparant zijn als iets niet lukt.
  • In ons werk gaan we er vanuit dat er altijd iets mogelijk is. Op het gebied van technologie zijn we voorloper en duurzaamheid is voor ons vanzelfsprekend.
  • We willen altijd een stap verder zetten, maar durven ook onze grenzen aan te geven.
  • Hersenletsel zet het leven op z’n kop voor degene die het overkomt en de naasten.
  • Een nieuwe invulling van het dagelijks leven en de relatie met de omgeving is dan soms noodzakelijk.
  • Wij staan bekend om onze expertise over leven met niet-aangeboren hersenletsel. Deze zetten we in voor mensen met NAH, naasten en
    netwerk, en delen we met organisaties om ons heen.
  • Zo dragen we bij aan een zo waardevol en zelfstandig mogelijk leven voor mensen met NAH.
  • Dit maakt ons werk mooi en betekenisvol.

En dit zijn we niet

Er zijn ook woorden en frasen die minder goed bij ons passen. Welke termen gebruiken we nu die we eigenlijk beter niet in onze communicatie kunnen gebruiken?

  • Mantelzorgers >> we gebruiken liever ‘naasten’ of ‘netwerk’.
  • Invalide/gehandicapt/mindervalide >> mensen met een beperking.
  • Cliënten of mensen met hersenletsel >> mensen met hersenletsel heeft de voorkeur, maar je kunt ze door elkaar gebruiken.
  • ‘Onze’ cliënten >> willen we dit zo gebruiken (kan mogelijk iets ‘bezitterigs’ uit spreken. Of dan liever ‘de cliënten van InteraktContour’.
  • Handvatten >> zegt lezers niet zoveel. Kijken naar alternatieven, zoals ‘we leren je’ of ‘je leert’ en dan voorbeelden van cursussen of behandelingen, etc.
  • Arbeidsmatig >> kijken of je dit echt moet benoemen en eventueel of je het anders kan benoemen: ‘zoals werk’.
  • Resultaten boeken >> is best wel abstract. Beter is om het te bereiken resultaat te omschrijven: ‘je leert …’.
  • Hersenschade >> gebruiken we niet, wij zeggen ‘hersenletsel’.
  • Pragmatisch >> die is alleen voor intern.
  • Helpen >> we nemen het niet uit handen, dus liever: ‘ondersteunen’.
  • Eenheden >> is eigenlijk een interne term, extern: volledige namen van eenheden gebruiken, bijvoorbeeld: ‘wonen met zorg’ en ‘dagbesteding’.
  • Vaardigheden >> liever ‘dat wat je kunt’.

Zo willen we klinken: dit is onze tone of voice

De taal van InteraktContour is positief en duidelijk. We formuleren actief, direct en ongecompliceerd. Enthousiast, maar ook weer niet té.

We hanteren een open en professionele toon. Niet uitgesproken informeel. Wel deskundig, toegankelijk en persoonlijk. Onze lezers spreken we aan met ‘je’.

We zijn voor iedereen begrijpelijk. Duidelijke taal staat voorop. Eenvoud maakt ons toegankelijk. Daarom gebruiken we geen taal die te ambtelijk of te officieel is. We vertellen je wat er aan de hand is en houden het simpel.

En zo zie dat eruit

Positief:

  • Vermijd woorden als ‘niet’ en ‘geen’ waar dat kan en buig ontkenningen om.
  • Benoem het voordeel voor je lezer.
  • Gebruik niet te veel uitroeptekens: dat ziet er al snel wat ‘hysterisch’ uit.
  • Je wil niet de hele dag thuiszitten.
  • We kunnen je aanmelding nog niet goedkeuren.
  • Deze locatie is tot 12.00 uur gesloten
  • Je wilt graag lekker bezig zijn.
  • Je aanmelding is bijna goedgekeurd.
  • Vanaf 12.00 uur zijn we er weer.

Actief:

  • Vermijd het werkwoord ‘worden’. Probeer ook hulpwerkwoorden (zullen, kunnen, mogen, moeten, willen) zo min mogelijk te gebruiken.
  • Houd zinnen kort. Maximaal 20 woorden.
  • Wissel lange en korte zinnen met elkaar af, dat geeft je tekst ritme.
  • We zullen je op de hoogte houden.

  • En wat kan InteraktContour doen om te helpen?

  • De locatie wordt door de medewerkers zelf schoongehouden.
  • Na je aanmelding wordt er een afspraak met je gemaakt om in gesprek te gaan met een behandelaar om de mogelijkheden te bespreken.
  • We houden je op de hoogte.
  • Hoe helpen wij je?
  • De medewerkers houden de locatie zelf schoon.
  • Na je aanmelding maken we een afspraak met je om de mogelijkheden te bespreken.

Duidelijk en begrijpelijk:

  • We gebruiken termen die onze doelgroep kent. Vaktaal leggen we goed uit.
  • We hanteren een B1-taalniveau. Dat is eenvoudig Nederlands. Zie onze Schrijfwijzer voor meer informatie over taalniveau B1 en hoe je je tekst hierop kunt toetsen.
  • We zijn duidelijk en gebruiken geen overbodige woorden.
  • Houd je bij één boodschap per zin.
  • Gebruik voegwoorden als signaal: omdat, want, daarom, hierdoor, of, voordat, doordat. Daar wordt je tekst duidelijker van.
  • Vermijd formele taal zoals ‘indien’, ‘wederom’, ‘dient te worden’, ‘reduceren’.
  • Woon je buiten deze provincies kijk dan op de site van Hersenz voor een locatie, gespecialiseerd in hersenletsel, bij jou in de buurt.

  • Informatie inzake coronavirus

  • Wilt u meer informatie over de eenheid ‘Maatschappelijke Ondersteuning’?
  • Deze code regelt dat de zorgorganisatie aanspreekbaar is op te goeder trouw gedane meldingen van redelijke vermoedens van onregelmatigheden respectievelijk van misstanden binnen de organisatie door werknemers en anderen die in een contractuele relatie tot de zorgorganisatie staan, zonder dat de melder daardoor geschaad wordt in zijn of haar rechtspositie.

  • Woon je ergens anders? Kijk op de site van Hersenz voor een locatie bij jou in de buurt.
  • Informatie over het coronavirus
  • Wil je meer weten over individuele begeleiding en/of dagbesteding?

  • Deze code regelt dat iemand het in vertrouwen en zonder nadelige gevolgen kan melden wanneer hij vermoedt dat er dingen niet kloppen in de organisatie. Dit geldt ook voor mensen die bij InteraktContour werken of een zakelijke relatie met ons hebben.

Toegankelijk en persoonlijk:

  • Schrijf vanuit de ontvanger. ‘Je krijgt’ in plaats van ‘wij sturen’.
  • We spreken onze lezers aan met ‘je’, niet ‘u’.
  • Als het over InteraktContour gaat, gebruiken we zo vaak mogelijk ‘we’ of ‘ons’.
  • We klinken altijd hetzelfde, tegen iedereen. Cliënten spreken we niet anders aan dan naasten, medewerkers, professionals of stakeholders.
  • In deze brochure kunt u lezen welke zorg en behandeling de patiënt na een CVA kan verwachten.

  • Medewerkers van InteraktContour kijken samen met jou en je naasten wat je nodig hebt om je doelen te bereiken.

  • We ontvangen je graag voor een kennismaking en rondleiding.

  • Je kunt 24 uur per dag een beroep doen op professionele zorg en ondersteuning van InteraktContour.

  • In deze brochure lees je welke zorg en behandeling volgen na een CVA.

  • We bekijken samen wat je nodig hebt om je doelen te bereiken.

  • Je bent van harte welkom voor een kennismaking en rondleiding.
  • Onze professionele zorg en ondersteuning is 24 uur per dag beschikbaar voor je.