Als je een tekst maakt voor een webpagina is Search Engine Optimization (SEO) belangrijk. Je wil dat je doelgroep de pagina kan vinden in Google. De kwaliteit van de inhoud staat hierbij voorop. Start dus altijd met een goed verhaal en optimaliseer daarna voor SEO.
Snelle SEO-checklist:
- Paginatitels (of de Title tag) moeten minder dan 60 tekens bevatten (dit is inclusief spaties).
- Let op: omdat meestal de organisatienaam ook in de paginatitel wordt verwerkt (_|_InteraktContour; 18 tekens), hebben we nog maar 42 tekens te besteden.
- H1 Titels mogen 70 tekens lang worden
- Meta description tussen de 70 en 155 tekens
- URL’s minder dan 115 tekens (dat is de volledige url incl. pagina slug)
Zorg ervoor dat een pagina in principe één type zoekopdracht faciliteert. Er mogen niet te veel onderwerpen met elkaar concurreren op 1 pagina.
Bepaal relevante zoektermen (keywords) aan de hand van onderzoek en gebruik de belangrijkste:
- Vooraan in de paginatitel
- In de url
- In de H1 van de pagina
- Minimaal 2 keer in de rest van de content
Zorg dat de intro en de rest van de tekst ook synoniemen en gerelateerde keywords bevatten.
Tot slot:
- Maak je een link? Zorg dat de ankertekst een beschrijvende zoekterm bevat.
- Voorzie de Alt-teksten bij afbeeldingen en bestandsnamen ook altijd van zoekwoorden.