8. Schrijven voor web

Online lezen is heel anders dan offline lezen. Het is non-lineair (door het klikken), het is doelgericht (mensen zoeken naar bepaalde informatie) en het is vermoeiender (door het scherm).

Schrijven voor het web is dus ook anders dan schrijven voor offline. Daarom geven we je in dit hoofdstuk tips speciaal voor online teksten.

Allereerst: een webtekst…

  • Is lezer-georiënteerd
  • Biedt waarde
  • Helpt lezers keuzes maken
  • Zet aan tot actie
  • Hou het kort. En duidelijk. Mensen komen op een website met een doel. Ze zoeken en scannen informatie om dat doel te bereiken. De rest slaan ze over. Gemiddeld wordt maar 20% van een webpagina echt gelezen.
  • Heb je veel te vertellen? Gebruik de ‘omgekeerde piramide’ en zet de belangrijkste informatie bovenaan.
  • Deel tekst op in alinea’s. Behandel in elke alinea 1 onderwerp.
  • Lezen is een complex mentaal proces. Visuele pauzes maken dat proces minder vermoeiend. Oftewel: gebruik regelmatig witregels.
  • Gebruik paginatitels, koppen en tussenkopjes. Zo kan je websitebezoeker makkelijk scannen waar de tekst over gaat.
  • Houd deze koppen en tussenkopjes kort en kernachtig en zorg dat ze een weergave zijn van de alinea eronder.
  • Gebruik opsommingen met bullets.
  • Gebruik signaalwoorden: eerst, daarna, daarnaast, samengevat, omdat, enzovoorts.
  • Leg niet alles zelf uit. Maak waar mogelijk gebruik van links naar pagina’s met meer gedetailleerde informatie over een onderwerp.
  • Voor digitale middelen schrijven we cijfers altijd in getallen. Op een scherm is een getal beter leesbaar dan een uitgeschreven getal. (Offline schrijven we getallen onder de 20 wél uit. Zie ook hoofdstuk 7 van deze Schrijfwijzer: Getallen, data en nummers.)
  • Maak eventueel belangrijke woorden dikgedrukt, zodat ze meer opvallen.

En natuurlijk gelden voor online teksten dezelfde algemene regels als voor offline teksten:

  • Schrijf actief en in korte, simpele zinnen.
  • Houd het B1.
  • Wissel korte zinnen af met langere.
  • Maak eenvoudige en eenvoudig te lezen teksten: gebruik zo min mogelijk vaktaal en vermijd afkortingen.

Als je een tekst maakt voor een webpagina is Search Engine Optimization (SEO) belangrijk. Je wil dat je doelgroep de pagina kan vinden in Google. De kwaliteit van de inhoud staat hierbij voorop. Start dus altijd met een goed verhaal en optimaliseer daarna voor SEO.

Snelle SEO-checklist:

  • Paginatitels (of de Title tag) moeten minder dan 60 tekens bevatten (dit is inclusief spaties).
  • Let op: omdat meestal de organisatienaam ook in de paginatitel wordt verwerkt (_|_InteraktContour; 18 tekens), hebben we nog maar 42 tekens te besteden.
  • H1 Titels mogen 70 tekens lang worden
  • Meta description tussen de 70 en 155 tekens
  • URL’s minder dan 115 tekens (dat is de volledige url incl. pagina slug)

Zorg ervoor dat een pagina in principe één type zoekopdracht faciliteert. Er mogen niet te veel onderwerpen met elkaar concurreren op 1 pagina.

Bepaal relevante zoektermen (keywords) aan de hand van onderzoek en gebruik de belangrijkste:

  • Vooraan in de paginatitel
  • In de url
  • In de H1 van de pagina
  • Minimaal 2 keer in de rest van de content

Zorg dat de intro en de rest van de tekst ook synoniemen en gerelateerde keywords bevatten.

Tot slot:

  • Maak je een link? Zorg dat de ankertekst een beschrijvende zoekterm bevat.
  • Voorzie de Alt-teksten bij afbeeldingen en bestandsnamen ook altijd van zoekwoorden.

Meer weten over schrijven voor web? Op de website van UX onderzoeks- en adviesbureau Nielsen Norman Group vind je heel veel informatie.