1. Tone of voice
In dit hoofdstuk beschrijven we de tone of voice van InteraktContour. Want we willen dat al onze teksten altijd hetzelfde klinken, wie ze ook maakt. En we willen dat onze missie en merkwaarden erin doorklinken. Zodat cliënten, naasten, samenwerkingspartners, kennisinstituten en stakeholders ons herkennen en een vertrouwd gevoel krijgen.
Bij een tone of voice gaat het minder om wát je zegt, maar meer over hóe je iets zegt. Niet alleen de woorden die je kiest, maar ook de klankkleur, het tempo en het ritme van je tekst spelen hierbij een rol. Met onze tone of voice laten we zien wie wij als InteraktContour zijn.
Dit zijn we en hier staan we voor
Lees het onderstaande altijd voordat je gaat schrijven. Het zorgt ervoor dat je in de goede mindset komt.
Er is altijd íets mogelijk, en daar richt InteraktContour zich op.
Onze kernwaarden
InteraktContour hanteert richtinggevende principes in de behandeling, begeleiding en zorg:
Zo willen we klinken: dit is onze tone of voice
De taal van InteraktContour is positief en duidelijk. We formuleren actief, direct en ongecompliceerd. Enthousiast, maar ook weer niet té.
We hanteren een open en professionele toon. Niet uitgesproken informeel. Wel deskundig, toegankelijk en persoonlijk. Onze lezers spreken we aan met ‘je’.
We zijn voor iedereen begrijpelijk. Duidelijke taal staat voorop. Eenvoud maakt ons toegankelijk. Daarom gebruiken we geen taal die te ambtelijk of te officieel is. We vertellen je wat er aan de hand is en houden het simpel.
Voorbeelden van positief geschreven teksten:
- Vermijd woorden als ‘niet’ en ‘geen’ waar dat kan en buig ontkenningen om.
- Benoem het voordeel voor je lezer.
- Gebruik niet te veel uitroeptekens: dat ziet er al snel té enthousiast uit.
Voorbeelden van actieve teksten:
- Vermijd het hulpwerkwoord ‘worden’. Gebruik ook andere hulpwerkwoorden (zullen, kunnen, mogen, moeten, willen) zo min mogelijk.
- Houd zinnen kort. Streef naar maximaal 20 woorden.
- Wissel lange en korte zinnen met elkaar af, dat geeft je tekst ritme.
Voorbeelden van duidelijke en begrijpelijke teksten:
- We gebruiken termen die onze doelgroep kent. Vaktaal leggen we goed uit.
- We hanteren een B1-taalniveau. Dat is eenvoudig Nederlands. Zie hoofdstuk 4 voor meer informatie over taalniveau B1 en hoe je je tekst hierop kunt toetsen.
- We zijn duidelijk en gebruiken geen overbodige woorden.
- Houd je bij één boodschap per zin.
- Gebruik voegwoorden als signaal: omdat, want, daarom, hierdoor, of, voordat, doordat. Daar wordt je tekst duidelijker van.
- Vermijd formele taal zoals ‘indien’, ‘wederom’, ‘dient te worden’, ‘reduceren’.
Voorbeelden van toegankelijk en persoonlijk geschreven teksten:
- Schrijf vanuit de ontvanger. ‘Je krijgt’ in plaats van ‘wij sturen’.
- We spreken onze lezers aan met ‘je’, niet ‘u’.
- Als het over InteraktContour gaat, gebruiken we zo vaak mogelijk ‘we’ of ‘ons’.
- We klinken altijd hetzelfde, tegen iedereen. Cliënten spreken we niet anders aan dan naasten, medewerkers, professionals of stakeholders.
En dit zijn we niet
Er zijn ook woorden en zinnen die minder goed bij ons passen.