1. Tone of voice

In dit hoofdstuk beschrijven we de tone of voice van InteraktContour. Want we willen dat al onze teksten altijd hetzelfde klinken, wie ze ook maakt. En we willen dat onze missie en merkwaarden erin doorklinken. Zodat cliënten, naasten, samenwerkingspartners, kennisinstituten en stakeholders ons herkennen en een vertrouwd gevoel krijgen.

Bij een tone of voice gaat het minder om wát je zegt, maar meer over hóe je iets zegt. Niet alleen de woorden die je kiest, maar ook de klankkleur, het tempo en het ritme van je tekst spelen hierbij een rol. Met onze tone of voice laten we zien wie wij als InteraktContour zijn.

Dit zijn we en hier staan we voor

Lees het onderstaande altijd voordat je gaat schrijven. Het zorgt ervoor dat je in de goede mindset komt.

Samen verder met hersenletsel

InteraktContour is toonaangevend in de behandeling, begeleiding en zorg aan mensen met niet-aangeboren hersenletsel (NAH). Samen met hen, naasten en netwerk streven we naar een zo waardevol en zo zelfstandig mogelijk leven voor mensen met NAH. Wij zetten onze expertise in, ontwikkelen en delen deze met elkaar en met anderen. Dit maakt ons werk aantrekkelijk en onderscheidend.

Ons motto: er is altijd iets mogelijk.

Onze slogan is ‘Samen verder met hersenletsel’ (niet-aangeboren hersenletsel – NAH). We zijn dus altijd op zoek naar een manier om mensen met NAH een stap verder te helpen. Het liefst samen met naasten, samenwerkingspartners, kennisinstituten én stakeholders.

Mensen met hersenletsel hebben bij InteraktContour zelf regie over hun leven. Onze medewerkers adviseren en ondersteunen, zodat cliënten het beste uit zichzelf halen. De dialoog tussen de cliënt, naasten en professionals vormt het fundament van onze zorgverlening.

  • Mensen met NAH, naasten en netwerk (h)erkennen ons als NAH-expert. We zetten onze expertise in de behandeling, begeleiding en zorg aan volwassenen met NAH in en ontwikkelen deze door.
  • We delen onze expertise in regionale en landelijke netwerken en met het onderwijs. Dit doen we samen wanneer het kan en zo nodig zelfstandig.
  • We zoeken actief naar manieren om onze NAH-expertise in te zetten bij andere partijen, zoals organisaties die kinderen metNAH ondersteunen, organisaties op het gebied van arbeidsre-integratie, GGZ, VVT en verwijzers. Zij (h)erkennen ons als NAH-expert.
  • We faciliteren onderzoek en innovatie ten behoeve van toekomstbestendige NAH-zorg. We meten en monitoren inde behandeling, begeleiding en zorg aan mensen met NAH.

Bovenstaande is gebaseerd op ‘Koers InteraktContour 2024-2028’.

Er is altijd íets mogelijk, en daar richt InteraktContour zich op.

Onze kernwaarden

InteraktContour hanteert richtinggevende principes in de behandeling, begeleiding en zorg:

  • We werken vanuit gelijkwaardigheid, waarbij ieder vanuit de eigen rol een bijdrage levert en meedoet.
  • We vinden het belangrijk dat een ieder zich erkend en gehoord voelt.
  • Het gaat niet alleen om luisteren, maar om de ander ook echt te begrijpen. Door samen te werken en elkaars inbreng te waarderen zijn we sterker.
  • We vinden het belangrijk om dit vanuit duidelijke rollen en kaders te doen omdat dit helderheid in verwachtingen geeft.
  • We kijken altijd verder en zijn niet bang om dingen uit te proberen.
  • Dit doen we met plezier en energie, waarbij we successen vieren en transparant zijn als iets niet lukt.
  • In ons werk gaan we er vanuit dat er altijd iets mogelijk is. Op het gebied van technologie zijn we voorloper en duurzaamheid is voor ons vanzelfsprekend.
  • We willen altijd een stap verder zetten, maar durven ook onze grenzen aan te geven.
  • Hersenletsel zet het leven op z’n kop voor degene die het overkomt en de naasten.
  • Een nieuwe invulling van het dagelijks leven en de relatie met de omgeving is dan soms noodzakelijk.
  • Wij staan bekend om onze expertise over leven met niet-aangeboren hersenletsel. Deze zetten we in voor mensen met NAH, naasten en netwerk, en delen we met organisaties om ons heen.
  • Zo dragen we bij aan een zo waardevol en zelfstandig mogelijk leven voor mensen met NAH.
  • Dit maakt ons werk mooi en betekenisvol.

Zo willen we klinken: dit is onze tone of voice

De taal van InteraktContour is positief en duidelijk. We formuleren actief, direct en ongecompliceerd. Enthousiast, maar ook weer niet té.

We hanteren een open en professionele toon. Niet uitgesproken informeel. Wel deskundig, toegankelijk en persoonlijk. Onze lezers spreken we aan met ‘je’.

We zijn voor iedereen begrijpelijk. Duidelijke taal staat voorop. Eenvoud maakt ons toegankelijk. Daarom gebruiken we geen taal die te ambtelijk of te officieel is. We vertellen je wat er aan de hand is en houden het simpel.

Voorbeelden van positief geschreven teksten:

  • Vermijd woorden als ‘niet’ en ‘geen’ waar dat kan en buig ontkenningen om.
  • Benoem het voordeel voor je lezer.
  • Gebruik niet te veel uitroeptekens: dat ziet er al snel té enthousiast uit.
  • Je wil niet de hele dag thuiszitten.
  • We kunnen je aanmelding nog niet goedkeuren.
  • Deze locatie is tot 12.00 uur gesloten
  • Je wil lekker bezig zijn.

  • Je aanmelding is bijna goedgekeurd.
  • Vanaf 12.00 uur zijn we er weer.

Voorbeelden van actieve teksten:

  • Vermijd het hulpwerkwoord ‘worden’. Gebruik ook andere hulpwerkwoorden (zullen, kunnen, mogen, moeten, willen) zo min mogelijk.
  • Houd zinnen kort. Streef naar maximaal 20 woorden.
  • Wissel lange en korte zinnen met elkaar af, dat geeft je tekst ritme.
  • We zullen je op de hoogte houden.

  • En wat kan InteraktContour doen om te helpen?

  • De locatie wordt door de medewerkers zelf schoongehouden.
  • Na je aanmelding wordt er een afspraak met je gemaakt om in gesprek te gaan met een behandelaar om de mogelijkheden te bespreken.
  • We houden je op de hoogte.
  • Hoe helpen wij je?
  • De medewerkers houden de locatie zelf schoon.
  • Na je aanmelding maken we een afspraak met je om de mogelijkheden te bespreken.

Voorbeelden van duidelijke en begrijpelijke teksten:

  • We gebruiken termen die onze doelgroep kent. Vaktaal leggen we goed uit.
  • We hanteren een B1-taalniveau. Dat is eenvoudig Nederlands. Zie hoofdstuk 4 voor meer informatie over taalniveau B1 en hoe je je tekst hierop kunt toetsen.
  • We zijn duidelijk en gebruiken geen overbodige woorden.
  • Houd je bij één boodschap per zin.
  • Gebruik voegwoorden als signaal: omdat, want, daarom, hierdoor, of, voordat, doordat. Daar wordt je tekst duidelijker van.
  • Vermijd formele taal zoals ‘indien’, ‘wederom’, ‘dient te worden’, ‘reduceren’.
  • Woon je buiten deze provincies kijk dan op de site van Hersenz voor een locatie, gespecialiseerd in hersenletsel, bij jou in de buurt.

  • Informatie inzake coronavirus

  • Wilt u meer informatie over de eenheid ‘Maatschappelijke Ondersteuning’?
  • Deze code regelt dat de zorgorganisatie aanspreekbaar is op te goeder trouw gedane meldingen van redelijke vermoedens van onregelmatigheden respectievelijk van misstanden binnen de organisatie door werknemers en anderen die in een contractuele relatie tot de zorgorganisatie staan, zonder dat de melder daardoor geschaad wordt in zijn of haar rechtspositie.

  • Woon je ergens anders? Kijk op de site van Hersenz voor een locatie bij jou in de buurt.
  • Informatie over het coronavirus
  • Wil je meer weten over individuele begeleiding en/of dagbesteding?

  • Deze code regelt dat iemand het in vertrouwen en zonder nadelige gevolgen kan melden wanneer hij vermoedt dat er dingen niet kloppen in de organisatie. Dit geldt ook voor mensen die bij InteraktContour werken of een zakelijke relatie met ons hebben.

Voorbeelden van toegankelijk en persoonlijk geschreven teksten:

  • Schrijf vanuit de ontvanger. ‘Je krijgt’ in plaats van ‘wij sturen’.
  • We spreken onze lezers aan met ‘je’, niet ‘u’.
  • Als het over InteraktContour gaat, gebruiken we zo vaak mogelijk ‘we’ of ‘ons’.
  • We klinken altijd hetzelfde, tegen iedereen. Cliënten spreken we niet anders aan dan naasten, medewerkers, professionals of stakeholders.
  • In deze brochure kunt u lezen welke zorg en behandeling de patiënt na een CVA kan verwachten.

  • Medewerkers van InteraktContour kijken samen met jou en je naasten wat je nodig hebt om je doelen te bereiken.

  • We ontvangen je graag voor een kennismaking en rondleiding.

  • Je kunt 24 uur per dag een beroep doen op professionele zorg en ondersteuning van InteraktContour.

  • In deze brochure lees je welke zorg en behandeling volgen na een CVA.

  • We bekijken samen wat je nodig hebt om je doelen te bereiken.

  • Je bent van harte welkom voor een kennismaking en rondleiding.
  • Onze professionele zorg en ondersteuning is 24 uur per dag beschikbaar voor je.

En dit zijn we niet

Er zijn ook woorden en zinnen die minder goed bij ons passen.

  • Mantelzorgers > We gebruiken liever ‘naasten’ of ‘netwerk’.
  • Invaliden/gehandicapten/mindervaliden > Mensen met een beperking.
  • Cliënten‘? Of ‘mensen met hersenletsel‘? > ‘mensen met hersenletsel’ heeft de voorkeur, maar je mag deze 2 opties door elkaar gebruiken.
  • ‘Onze’ cliënten > We hebben het liever niet over ‘onze’ mensen, cliënten of deelnemers. Dat klinkt bezitterig en straalt niet de gelijkwaardigheid uit die we nastreven. We hebben het dus over ‘de’ bewoners/cliënten/deelnemers.
  • ‘Je krijgt handvatten’ of ‘Je boekt resultaten’… > Zulke termen zeggen niet zoveel. Maak het zo concreet mogelijk. Bijvoorbeeld: ‘We leren je X’ of ‘Je leert Y’, waarbij X en Y voorbeelden zijn van kennis of bepaalde handelingen.
  • Arbeidsmatig > Probeer dit soort termen te vermijden of kijk of je het om kan schrijven naar een B1-woord (werk, professioneel).
  • Hersenschade > Gebruiken we niet, wij zeggen ‘hersenletsel’.
  • Wij gebruiken ook niet ‘gehandicapten’, ‘invaliden’ of ‘mindervaliden’, maar mensen met een beperking’ of ‘cliënten met een beperking’. Voorkom ook ‘geestelijk gehandicapt’. Gebruik alleen ‘verstandelijk beperkt’. Kanttekening: het liefst voorkomen we het gebruik van deze termen. Als het lukt, vermijd ze dan.

    We volgen overigens wél de communicatielijn van de Rijksoverheid als het gaat om bepaalde faciliteiten. Zo noemen wij het wel een ‘gehandicaptentoilet’ en ‘gehandicaptenparkeerplaats’ i.p.v. bijvoorbeeld ‘mindervalidenparkeerplaats’.

  • Helpen > We nemen het niet uit handen, dus gebruik liever: ‘ondersteunen’.
  • Pragmatisch > Deze term gebruiken we alleen intern.
  • Eenheden > Ook dit is een interne term. Extern gebruiken we de volledige namen van onze eenheden, bijvoorbeeld: ‘wonen met zorg’ of ‘dagbesteding’.
  • Vaardigheden > Dit is niet B1. We gebruiken liever: ‘dat wat je kunt’.